Raportering och datavisualisering

Samla och analysera alla din marknadsföringsdata på ett ställe

Samla och analysera alla din marknadsföringsdata på ett ställe

Vi hjälper dig att visualisera er marknadsföringsdata på ett användbart sätt och skapar rapporter anpassade för antingen ledningsgruppen, marknadsteamet eller era specialister. Detta bidrar till att effektivisera marknadsorganisationen, sänka kostnaderna och eliminera flaskhalsar som ofta uppstår på grund av manuella rapporteringsprocesser.
Marketing Reporting & Data Visualization

Bakgrund

Raportering och datavisualisering

I dagens komplexa digitala landskap jonglerar marknadsförare ofta med flera plattformar på samma gång, vilket gör det svårt att få en helhetsbild av vad som verkligen fungerar. Men var inte orolig – en automatiserad rapporteringsstruktur kan skapa nya, bättre och skalbara förutsättningar för er marknadsföring. Genom att investera i en marknadsföringsdataplattform som Funnel och sömlöst integrera denna med ert verktyg för datavisualisering kan du låsa upp en mängd fördelar. Bland annat skapar du bättre förutsättningar till att effektivisera marknadsorganisationen, sänka kostnaderna och eliminera flaskhalsar som ofta uppstår på grund av manuella rapporteringsprocesser. För att inte tala om tillgången till dataanalys i realtid över alla dina marknsdsföringskanaler, så att du kan fatta välgrundade beslut och driva kontinuerliga förbättringar i dina digitala kampanjer. Med Funnels funktioner kan du nämligen samla in och förena olika attributionsmodeller, vilket ger en heltäckande förståelse för dina marknadsföringsresultat. Dessutom kan du visualisera och presentera insikter på ett enkelt sätt i dina egna datavisualiseringsplattformar som PowerBI eller Looker Studio, utan att behöva välja plattform eller betala extra. Maximera din effektivitet och fokusera på det som verkligen betyder något – strategiskt beslutsfattande och optimering av marknadsföringsinsatser för maximal effekt.
I dagens komplexa digitala landskap jonglerar marknadsförare ofta med flera plattformar på samma gång, vilket gör det svårt att få en helhetsbild av vad som verkligen fungerar. Men var inte orolig – en automatiserad rapporteringsstruktur kan skapa nya, bättre och skalbara förutsättningar för er marknadsföring. Genom att investera i en marknadsföringsdataplattform som Funnel och sömlöst integrera denna med ert verktyg för datavisualisering kan du låsa upp en mängd fördelar. Bland annat skapar du bättre förutsättningar till att effektivisera marknadsorganisationen, sänka kostnaderna och eliminera flaskhalsar som ofta uppstår på grund av manuella rapporteringsprocesser. För att inte tala om tillgången till dataanalys i realtid över alla dina marknsdsföringskanaler, så att du kan fatta välgrundade beslut och driva kontinuerliga förbättringar i dina digitala kampanjer. Med Funnels funktioner kan du nämligen samla in och förena olika attributionsmodeller, vilket ger en heltäckande förståelse för dina marknadsföringsresultat. Dessutom kan du visualisera och presentera insikter på ett enkelt sätt i dina egna datavisualiseringsplattformar som PowerBI eller Looker Studio, utan att behöva välja plattform eller betala extra. Maximera din effektivitet och fokusera på det som verkligen betyder något – strategiskt beslutsfattande och optimering av marknadsföringsinsatser för maximal effekt.

Utmaningar

Samla insikter, effektivisera processer och främja samarbete

Bristande insikt i effekten av alla marknadsföringsaktiviteter
Från en marknadsförares perspektiv kan det vara en skrämmande uppgift att mäta den exakta effekten av alla marknadsföringsaktiviteter utan en omfattande dashboard som konsoliderar all relevant data. Utan ett sådant centraliserat verktyg sprids värdefulla insikter ut över flera plattformar, vilket gör det svårt att få en helhetsbild av effekten av era insatser inom betalda medier, organiska medier, CRM, marketing automation etc.
Manuellt arbete med Excel- och CSV-filer
Ur en marknadsförares perspektiv kan det vara en tidskrävande och arbetsintensiv process att förlita sig på manuellt arbete med Excel- och CSV-filer för rapportering. Att samla in data från olika källor, formatera den och skapa rapporter manuellt äter inte bara upp värdefull tid utan ökar också risken för felaktigheter. Detta manuella arbetssätt begränsar vår förmåga att fokusera på strategisk analys och en sofistikerad optimering av marknadsföringsinsatserna.
Reaktiv analys i stället för proaktiv
Att arbeta med reaktiv analys i stället för ett proaktivt förhållningssätt kan hindra er från att ligga steget före konkurrenterna. Utan en dashboard som ger resultat i realtid har ni begränsad insyn och insikt i hur era marknadsföringsinsatser presterar. Detta reaktiva tillvägagångssätt tvingar er att förlita er på eftersläpande indikatorer och historiska data, vilket gör det svårt att göra justeringar i rätt tid och optimera kampanjerna i stunden.
Resultat i silos - brist på transparens mellan byrå och inhouse-team
Det kan vara frustrerande när resultaten hamnar i silos och låses in hos mediebyrån medan ert marknadsteam förblir ovetande. Bristen på tillgång till resultat och insikter hindrar er från att fullt ut förstå effekterna av era marknadsföringsinsatser och hämmar således er förmåga att samarbeta effektivt. Det är viktigt att bryta ner dessa silos och skapa en transparent kommunikation genom att äga er data och resultat.

Kontakt

Kontakt

Sofia Vinsa

Agency Lead

Tjänster

Letar du efter rätt partner för att komma igång med din marketing dashboard? Vi är glada över att vara en av Funnels Solution Partners och har konsulter som hjälper dig från A-Z.
Letar du efter rätt partner för att komma igång med din marketing dashboard? Vi är glada över att vara en av Funnels Solution Partners och har konsulter som hjälper dig från A-Z.
KPI-ramverk
Spårning och mätning
Konsolidering av marknadsföringsdata med hjälp av Funnel.io
Marketing mix modelling
AI & kundinsikt
Services_Silhouette_Right

Processen

Process

Sluta med dagliga excel-ark och manuella CSV-nedladdningar. Låt oss hjälpa dig att ta full kontroll över er marknadsföringsdata så att ni kan fokusera på att faktiskt använda den. Så här går det till när vi hjälper dig att komma igång med Funnel och sätta upp din skräddarsydda dashboard.
Sluta med dagliga excel-ark och manuella CSV-nedladdningar. Låt oss hjälpa dig att ta full kontroll över er marknadsföringsdata så att ni kan fokusera på att faktiskt använda den. Så här går det till när vi hjälper dig att komma igång med Funnel och sätta upp din skräddarsydda dashboard.
01
Före implementation
För att säkerställa en heltäckande integration av era marknadsföringsplattformar i er dashboard är det viktigt att genomföra en grundlig screeningprocess. Detta innebär att vi måste utvärdera alla plattformar som du vill integrera och skapa en aktuell spårnings- och pixelstatus. När detta är klart kan vi gå vidare med att ta fram ett KPI-ramverk och designa diagram samt visuella element för din dashboard.
02
Under implementation
Vi påbörjar uppsättningen av er nya spårning, implementerar den och samarbetar med funnel-teamet, vilket möjliggör för konsolideringen av er marknadsföringsdata innan den visualiseras i den valda plattformen för datavisualisering.
03
Efter implementation
Vårt mål är att hjälpa dig att skapa värdefulla diagram och filtreringar i din plattform för datavisualisering. Dessutom kommer vi att introducera dina medarbetare för det nya KPI-ramverket och ha ett nära samarbete med dig och ditt team under hela processen.
01
Före implementation
För att säkerställa en heltäckande integration av era marknadsföringsplattformar i er dashboard är det viktigt att genomföra en grundlig screeningprocess. Detta innebär att vi måste utvärdera alla plattformar som du vill integrera och skapa en aktuell spårnings- och pixelstatus. När detta är klart kan vi gå vidare med att ta fram ett KPI-ramverk och designa diagram samt visuella element för din dashboard.
02
Under implementation
Vi påbörjar uppsättningen av er nya spårning, implementerar den och samarbetar med funnel-teamet, vilket möjliggör för konsolideringen av er marknadsföringsdata innan den visualiseras i den valda plattformen för datavisualisering.
03
Efter implementation
Vårt mål är att hjälpa dig att skapa värdefulla diagram och filtreringar i din plattform för datavisualisering. Dessutom kommer vi att introducera dina medarbetare för det nya KPI-ramverket och ha ett nära samarbete med dig och ditt team under hela processen.

Boka ett möte med oss

Vi är här för att hjälpa till, utmaning, förbättra din egen förmåga och se till att ha kul under processen. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för din företag.

Vi är här för att hjälpa till, utmaning, förbättra din egen förmåga och se till att ha kul under processen. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för din företag.

Senaste artiklarna

Kontakt!

Vi kan hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för ditt företag.