ARTIKEL

Så upphandlar du den bästa plattformen för kunddata för ditt företag

Så upphandlar du den bästa plattformen för kunddata för ditt företag

Marknaden har genomgått enorma förändringar till följd av kontinuerlig digitalisering och innovation. Detta har lett till en hyperkonkurrens där företagen måste anta en omnikanalstrategi för att ta hänsyn till komplexa kundresor som sträcker sig över både digitala och fysiska kontaktpunkter.

ARTIKEL

Så upphandlar du den bästa plattformen för kunddata för ditt företag

Marknaden har genomgått enorma förändringar till följd av kontinuerlig digitalisering och innovation. Detta har lett till en hyperkonkurrens där företagen måste anta en omnikanalstrategi för att ta hänsyn till komplexa kundresor som sträcker sig över både digitala och fysiska kontaktpunkter.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

Utmaning

CDP:er har snabbt vuxit fram och har nu blivit ett av de mest framträdande verktygen för företag att stödja och leverera sammanhängande och holistiska upplevelser till sina kunder, över alla relevanta kontaktpunkter.

Bakgrund

Remotion har en omfattande erfarenhetsbas som en pålitlig partner och har genomfört flera upphandlingar och förfrågningsunderlag av CDP:er, vilket alltid säkerställer att bästa möjliga utvärdering och val av CDP underlättas. Vi har sammanfattat några konkreta åtgärder och överväganden som hjälper ditt företag att välja och upphandla bästa möjliga CDP utifrån dina krav och behov.

Värdet av en CDP

Insikten att CDP:er tillför värde till företag genom digital och innovativ kapacitet när det gäller datahantering, profilförenande, kundanalys och målgruppsanpassning etc. – har blivit mer allmänt förstådd och erkänd. Att förstå hur man upphandlar och väljer den bästa möjliga CDP:n för sitt företag kan å andra sidan verka mindre konkret och mer abstrakt.
Upprätta en tydlig vision och struktur

Den första åtgärden är att skapa en tydlig vision, omfattning och detaljering av vad företaget vill lyckas med, i termer av use cases och kapacitet – genom att implementera enCDP. För att göra detta måste företaget se över sina egna nuvarande förmågor och förstå vilka nya förmågor som behövs för att förverkliga visionen. Innan ett nytt system köps in bör den första frågan alltid vara ”kan vi uppnå detta med den teknikstack vi har idag?”.Om svaret är nej, är nästa steg att kartlägga hur detta tomrum kan fyllas med ett CDP:s grundläggande värdeerbjudande och funktioner..I linje med visionen och de uppsatta målen är det viktigt att skapa en struktur med definierade roller, ansvarsområden, principer, processer och aktiviteter.

.

Genomföra förberedelser och initiera processen

Nästa steg för att framgångsrikt upphandla bästa möjligaCDPför ditt företag är att identifiera och noggrant undersöka leverantörer på marknaden. När relevanta leverantörer har granskats och identifierats kan en anbudsförfrågan med nödvändiga villkor och förutsättningar i linje med ditt företags vision, mål och kapacitet skapas och skickas ut. De identifierade leverantörerna kommer att hämta ut förfrågningsunderlaget och därefter svara på frågor och synpunkter. När anbudsförfarandet har inletts ska du alltid se till att sekretessavtal implementeras och undertecknas av alla tillfrågade leverantörer.

.

Utvärdering och beslutsfattande

Efter att ha inlett processen för offertförfrågan är nästa fas inriktad på att analysera och utvärdera alla leverantörers svar på offertförfrågan och sedan definiera en kort lista över leverantörer som ska bjudas in till demo sessioner. Efter att ha granskat demos finns det tre huvudsakliga föreslagna kategorier av faktorer som ska utvärderas avseende leverantörernas demos och värdeförslag för att säkerställa bästaCDPför ditt företag beslutas:

 

  • Utvärderingskategorin funktionell täckning handlar om vad CDP:n kan erbjuda när det gäller datahantering, analys och poängsättning, kampanjhantering och aktivering, orkestrering och optimering, rapportering och optimering etc.

 

  • Utvärderingskategorin icke-funktionell täckning omfattar vad leverantörerna av CDP kan erbjuda när det gäller prestanda, utbildning, support och integrationskapacitet.

 

  • Teknik – hur matchar deras teknikgrund din övergripande roadmap. Om du t.ex. investerar i en event-driven CDP, vilka krav ställer det på din övriga teknikstack? Kommer t.ex. den event-styrda lösningen att blomstra om alla dina andra system är batchorienterade?

 

  • Den andra utvärderingskategorin tar hänsyn till aspekter som geografiskt läge för kundsupport, resurser och kompetens, erfarenhet och referenser, pris och kulturell matchning.

 

  • Priset är en viktig faktor, men tänk på att om du förhandlar priset till en nivå där leverantören inte ser dig som en kund, utan som en partner, kan det leda till något som är kontraproduktivt för din framgång. Även hur prismodellen är uppbyggd är en viktig faktor. Om du t.ex. planerar att gå in på en ny marknad, hur påverkar det din prisnivå?

Efter att noggrant ha matchat och kartlagt dessa kategorier med företagets mål, visioner och möjligheter – kan bästa möjliga beslutsfattande för rätt CDP underlättas.

Slutsats

Genom att etablera en tydlig vision, genomföra rätt förberedelser och slutligen inkludera en strategiskt utvecklad utvärderings- och beslutsprocess – kommer ditt företag att kunna upphandla bästa möjligaCDP baserat på dina ambitioner och krav. Som ett ledande företag inom datadriven kommunikation i Skandinavien vet vi på Remotion av erfarenhet att dessa sammanfattade åtgärder och överväganden kommer att leda till stor framgång för ditt företag när det gäller att upphandla en CDP, och därefter göra det möjligt för ditt företag att kunna leverera sammanhängande och holistiska upplevelser för dina kunder.

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!