Rebecca Osvalds
Projektledare
Per Willebrand
IT-arkitekt
Hannes Bünger
Affärsutvecklare
Anton Warsäter
Dataanalytiker
Sandra Norberg
Affärsutvecklare
KP Energy behövde öka sina intäkter och skala sin verksamhet genom en nordisk expansion som inleddes under tredje kvartalet 2023 när man gick in på den finska marknaden. Detta initiativ innebar att KP Energy behövde prioritera sina nyckelsegment och definiera sitt erbjudande på varje nordisk marknad.
För att nå sina tillväxtmål behövde de också sätta en betydligt högre ambition när det gällde kundförvärv och att växa sina befintliga kunder. Detta innebar att definiera och strategisera lead management och kundresor, datainsamling & användbarhet, samt att anpassa & digitalisera sina försäljnings- och marknadsföringsinitiativ.
För att stödja KP Energys mål att öka sina totala intäkter och skala sin verksamhet över marknader och segment, genomfördes en förstudie för att definiera en marknadsstrategi för alla nordiska länder, samt utveckla rekommendationer och en projektplan för hur förbättra sina initiativ när det gällde digital lead management, kundutveckling och försäljning.
Förstudien genomfördes under en 8-veckorsperiod och gav KP Energy rätt verktyg för att ta nästa steg i sin expansionsresa, vilket Remotion även fick fortsatta uppdrag inom när det gäller både strategisk och teknisk support.