Twitter var en gång ett socialt forum som bara unga människor brukade kommentera, diskutera och debattera. På senare år har plattformen alltmer utvecklats till ett medium för innovationsföretag inom teknik, hållbarhet och läkemedel. Politiska rörelser och nyhetsbyråer är också aktiva användare av plattformen. Globala trender cirkulerar på Twitter, vilket gör att det kan vara fördelaktigt för företag att vara på Twitter. Det finns därför stora möjligheter att som B2B-företag skapa medvetenhet och stärka ditt varumärke här.
Nedan kommer vi att dyka djupare in i annonsering på plattformen.
Varför annonsera på Twitter?
Twitter som reklamplattform tog ny mark 2020. Plattformen har förenklat och förbättrat gränssnittet, utvecklat möjligheter (som pixel- och publikalternativ) och gjort den till en mer användarvänlig plattform för annonsörer. Utvecklingen av de olika formaten på plattformen är igång och nyligen har Twitters egna ”stories” kallade ”Fleets” precis kommit som ska vara ett annonsformat 2021. Plattformen har under en tid varit lönsam på grund av låg konkurrens och därmed låg kostnader för reklam, men har gått lite tillbaka på grund av dess funktioner. Detta har lett till utmaningar med annonsformaten genom bland annat den begränsade kopian. Men annonsverktyget har utvecklats, det har också förenklat annonseringen på plattformen.
Samma som Facebooks Ads Manager finns möjligheter att skapa intressebaserade målgrupper, bygga målgrupper genom pixeln, ladda upp kundlistor och bygga engagemangsmålgrupper. Twitter är en bra B2B-kanal, eftersom kopplingen via Salesforce ger en möjlighet att bygga heta målgrupper och sedan bearbeta dem på Twitter. Det finns också möjligheter att bygga målgrupper utifrån lookalike följare till andras twitterkonton.
Varför annonsera på Pinterest?
Pinterest har som Twitter även utvecklat sitt system under 2020. På plattformen kan du bygga intressebaserade målgrupper, lookalike-målgrupper, pixelmålgrupper och ladda upp kundlistor. Pinterest gick även samman med Shopify 2020, vilket gör att företag som arbetar med just Shopify enkelt kan koppla ihop butiken direkt genom Pinterest. Detta innebär att implementering av pixlar inte behövs, och användningen för annonsörer på plattformen förenklas. Samma som Twitter finns en sökfunktion på Pinterest, som annonsörer kan dra nytta av genom att bjuda på sökord. Om någon söker till exempel ett bröllop, barnkalas eller hemmakontor så har ditt företag möjlighet att synas där, samma som på Google genom dina sökord.
Förra året introducerade Pinterest även dynamiska produktannonser, vilket ger företag möjligheter att rikta in sig på personer som har sökt efter specifika produkter på hemsidan. Detta är ett perfekt sätt att anpassa kommunikationen till den målgrupp som tidigare har interagerat med ditt företag.
Pinterest har precis lanserat ett nytt sätt att automatisera personliga annonser för målgrupperna – dynamiskt kreativt. Det ger en möjlighet att skapa annonser som är skräddarsydda för målgrupperna och som smälter in i flödet. Dessa annonser som smälter in i flödet gör att fler blir benägna att klicka på annonsen, vilket i sin tur leder till att fler blir köpbenägna.
Sist men inte minst lanserade Pinterest en ny funktion 2020 som öppnar för ännu fler konverteringsmöjligheter för e-handelsföretag. Genom ”Shop tabs” kan privatpersoner ta bilder på möbler de är intresserade av, sedan kommer liknande möbler upp på plattformen och en anledning till varför just ditt företag ska jobba med ditt organiska innehåll på plattformen.
Sammanfattning.
Systemutveckling av båda då plattformarna möjliggör enklare och smidigare annonsering. När det kommer till Pinterest är mediet anpassat för inspiration och stillbilder är vinnaren, eftersom videoformatet snabbt kan sticka ut mer och relateras till reklam mer än som inspiration – vilket man vill undvika. För videoformat är det bättre att använda andra plattformar där fokus primärt är variabelt, som TikTok eller Instagrams Reels. Twitter är en social plattform som främst växer inom B2B-segmentet. Möjligheten att bjuda på aktuella händelser, men också att bygga målgrupper utifrån andra företags följare är unik.
Som vi alltid säger när det kommer till reklam: testa saker, lär dig genom att göra och optimera för dina bästa resultat. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!