Dagens detaljhandel har förändrats de senaste åren, och styrs av vårt shoppingbeteende. Vi handlar annorlunda jämfört med för tjugo år sedan när Amazon grundades och som då blev startskottet för e-handel. Digitaliseringen av samhället och den rådande pandemin har fått konsumenterna att ta avstånd från fysiska butiker, vilket lett till att e-handeln exploderat de senaste åren.
Vår konsumtion i Sverige har främst ökat inom dagligvaror, barnprodukter och leksaker enligt e-barometern och våra fraktsätt har även utvecklats genom smidigare hemleverans, vilket många företag inte erbjöd alls tidigare. De som har bidragit mest till tillväxten av e-handel 2020 är generation X och äldre enligt The 2020 Facebook Christmas Package.
Här är lite intressant statistik om globala e-handelsköp enligt den senaste rapporten från Hootsuite och förutspådda trender under 2021 nedan.
Global tillväxt per produktkategori
+ 41% Livsmedel och produkter inom personvård
+ 27 % mode och skönhet
+ 26 % digital musik
+25 % Leksaker, fritid & DYI
+ 23 % videospel
+ 18 % Elektronik och Traditionell Media
+ 20% Möbler och heminredning
+ 27% Mat – Take Away
– 51 % Resor och Boende
Insikter att tänka på i din marknadsföringsstrategi 2021
Idag använder cirka 53 % av världens befolkning sociala medier, och tillgängligheten ökar också den sociala shoppingen. Nedan följer några extra intressanta siffror att tänka på enligt undersökningar av Influencer Marketing Hub och Hootsuite :
Statistik från internetanvändares beteende
28 % uppger att de hittar nya varumärken genom annonser i sociala medier.
45 % uppger att de söker efter produkter via sociala medier.
69 % av användarna säger att de har använt en shoppingapp på sin mobil, varav 55 % köpte något via appen.
B2B-statistik
73 % uppger att de använt sociala medier för att nå nya kunder.
64 % använde sociala medier för att bygga upp sitt varumärke.
45 % använde sociala medier för att driva konverteringar.
Mobile first
Mobilshopping har dominerat e-handelsmarknaden 2020 och ser ut att göra det även i framtiden, då vi spenderar i genomsnitt 3-4 timmar på våra mobila enheter per dag. Därför behöver du se till att din marknadsföring är anpassad så att målgruppen enkelt kan göra köp genom sin mobil. Enligt en undersökning från december 2020 säger 24 % att innehållet i e-handeln inte fick plats på mobilskärmen, vilket du också bör ha i åtanke i din annonsering när du vill driva ditt mål
Live shopping
En stigande trend under 2020 som fler människor vill utforska är liveshopping i B2C. Den nuvarande pandemin har gjort att färre besöker fysiska butiker, vilket leder till att relationen mellan företag och kunder inte byggs upp på samma sätt som tidigare. Därför bör du som e-handlare testa liveshopping, för att fortsätta skapa engagemang hos din målgrupp genom att ge en personlig och genuin känsla av ditt varumärke. Enligt en undersökning av Bambuser visar det sig också att 20 % av de som tittar på liveshopping sedan lägger produkter i varukorgen. Enligt den senaste rapporten från GWI säger 80% att de skulle överväga att köpa produkter via livestreaming.
Värdefullt innehåll
Under 2020 har vi spenderat mer tid på nätet och detta gjorde att vi började bry oss mer om vad vi ville se när vi scrollar på våra råd. Vi ville interagera med värdeinnehåll och detta är något som måste ha i åtanke till 2021. Fokus bör ligga på att skapa ett budskap som tilltalar din marknadsföring – visa upp en personlig touch av ditt varumärke genom till exempel språk eller grafik . Detta gör att du kan sticka ut i mängden och fånga din målgrupps intresse så att de kommer ihåg ditt varumärke.
Kundservice
Social shopping fortsätter att öka då det blivit möjligt att söka och köpa produkter direkt via Facebook och Instagram. Enligt en rapport från GWI säger 3 av 5 att de upplever dålig kundservice och att det i sin tur påverkar deras köpbeslut. B2C-kunder vill ha snabb, personlig kundservice via sociala medier, enligt den senaste rapporten från Hootsuite. Det är därför du som e-handlare
behöver lägga stor vikt vid din kundservice för att behålla dina befintliga kunder och kunna fortsätta få nya kunder genom social shopping.
Sammanfattning
Vi handlar mer online än någonsin, och det verkar hålla i sig eftersom vi vill ha en säker och flexibel shopping som fortsätter att det finns en lösning för digitala enheter. Vi har ett större behov av att interagera med innehåll som väcker känslor och fokuserar på det vi köper genom att tänka hållbart från produkt till leverans. Det innebär att ditt företag behöver anpassa sig till samhällets digitalisering för att fortsätta ge konsumenterna en bra digital köpupplevelse – det nya normala.
Hoppas du gillade artikeln och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!