Det digitala beteendet: Användning, trender och insikter
2021-rapporten om ämnen och trender från Facebook IQ
Vi började året med att publicera en sammanfattning av ”The 2021 Topics and Trends report by Facebook IQ” – en rapport som har samlat och analyserat ämnen och trender från Facebook och Instagram under det gångna året. Med data från Europa, Nordamerika, Asien och Latinamerika tog vi med oss insikter om vilka trender som föddes 2020 och vilka som var och fortfarande är värda att hålla ett öga på 2021. En rapport indelad i fyra övergripande kategorier; Utbildning och aktivism, livsstil, teknik och fritid.
E-handel exploderade 2020: Insikter om användarbeteende som du behöver veta
E-handeln tog fart under föregående år och på grund av den nuvarande pandemin ökade tillväxten inom fler produktkategorier. I februari delade vi därför med oss av den senaste statistiken inom social shopping och värdefulla insikter för e-handlare från bland annat ”The 2020 Facebook Christmas Package” och Influencer Marketing Hub.
DigiView sammanfattat: Tänk framåt 2021 – Den sociala återställningen
I mars sammanfattade vi We Are Socials årliga trendrapport, som syftar till att lyfta fram det komplexa och ständigt föränderliga konsumentbeteendet online och utforska vilken roll varumärken kan spela för att reflektera och forma det. 2021 års rapport sammanställdes av deras team av experter från vart och ett av deras 15 internationella kontor över hela världen.
DigiView sammanfattat: Digital 2021, den globala översiktsrapporten
I april erbjöd vi även en snabbkurs för användning per plattform i vår sammanfattning av rapporten som We are social & Hootsuite genomför varje år – ”Digital 2021”. En studie som kartlägger det digitala medielandskapet och viktiga insikter in i 2021.
Kom igång med sociala medier
Är du i startgroparna för att implementera sociala medier som en del av din marknadsföringsstrategi och behöver stöd för hur du kommer igång? Under våren har vi publicerat flera guider för några av våra största sociala plattformar för att hjälpa dig som marknadsförare att komma igång med din annonsering i sociala medier:
- Annonsering på Youtube: Guide och bästa praxis
- Annonsering på Snapchat – Steg för steg
- Annonsering på LinkedIn: En nybörjarguide
- Kom igång med din annonsering på Twitter
- Kom igång med annonsering på Pinterest
- Annonsering på Facebook och Instagram
- Allt om den snabbast växande sociala medieappen – TikTok
Utöver inläggen ovan har vi gjort en guide för alla annonsplaceringar på sociala medier.
Nyheter och trender: Plattform för plattform
Facebook och Instagram
Facebook är den största sociala mediekanalen och har 2,7 miljarder användare, följt av Instagram som har 1 miljard aktiva användare varje månad. Annonsering på Facebook öppnar därför för möjligheterna att nå rätt målgrupp genom att ha en stor databas som hjälper dig att hitta rätt personer.
Under våren publicerade vi dessa nyheter om Facebook och Instagram:
- Det fristående verktyget Facebook analytics kommer att fasas ut och Facebooks andra affärsverktyg: Facebook Business Suite, Ads Manager & Event manager kommer att ersätta verktyget. I blogginlägget tittar vi närmare på de kompletterande verktygen.
Läs artikeln här.
- Facebook lanserade dynamiska annonser för streamingtjänster för att höja innehållsbiblioteken på streamingplattformar till en relevant målgrupp. Dynamisk reklam finns nu tillgänglig för alla streamingtjänster världen över i blogginlägget, vi tittar närmare på annonsformatet. Läs artikeln här.
- Instagram verkar testa reklam i Reels under våren. Först ut var Italien, Brasilien, Tyskland och Australien att öppna upp för kreatörer att skapa annonser i formatet innan de förhoppningsvis öppnar upp för fler länder under de kommande veckorna och i blogginlägget kan du läsa mer om hur annonsformatet fungerar. Läs artikeln här.
- Instagram har även lanserat en digital tidning ”Instagram Insider” – med trender, nyheter och inspiration för dig som ofta scrollar igenom ”utforska-fliken” i jakt på de allra senaste trenderna. Läs artikeln här
- Styrs allt Instagram-innehåll av algoritmen? Vi har förtydligat detta frågetecken i vårt blogginlägg: 9 sätt att relatera till Instagrams algoritm 2021. Läs artikeln här.
- I takt med att social shopping växer stärker Shopify sina betalningsmöjligheter på Facebook och Instagram, och vi tittade närmare på detta i detta blogginlägg.
Idag har plattformen över 260 miljoner aktiva användare varje månad, och totalt finns det över 760 miljoner användare i över 200 länder enligt statistik från Kinsa. På den sociala plattformen finns enorma möjligheter för dig som vill nå ut inom B2B och vill bygga ett nätverk i ditt yrkesliv. I genomsnitt spenderar LinkedIn-användare 17 minuter varje dag på plattformen . Av alla aktiva användare söker också 40 miljoner jobb via plattformen varje månad.
Under våren har vi publicerat denna uppdatering om LinkedIn:
- Under det senaste året har LinkedIns livestreams ökat med mer än 400% jämfört med året innan och under våren lanserade de därför nya funktioner för att du ska kunna ”Boosta” organiska inlägg och öka antalet deltagare till dina digitala event via evenemangsannonser. Läs artikeln här.
TikTok
De senaste åren har TikTok växt enormt sedan den lanserades 2016. Appen slogs samman med Musical.ly 2018 och har legat på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store. Idag har appen över 1 miljard aktiva användare.
Under våren har vi publicerat dessa nyheter om TikTok:
- TikTok har introducerat en ny annonsfunktion: leadgenerering, som effektivt kommer att hjälpa annonsörer att skapa leadgenererande annonser i syfte att utöka sin kundbas och enklare driva antalet konverteringar via plattformen. Läs artikeln här.
- Ljud- och musikeffekter är en stor del av videoskapandet för TikTok-användare. Under våren lanserades 6 nya effekter som kan ge kreatörer fler sätt att använda musik och ljudeffekter på plattformen. Läs artikeln här.
- Mobilformatet växer dock och TikTok verkar betatesta ett nytt rekryteringsverktyg för några utvalda företag, vilket kommer att vara en tjänst som i första hand riktar sig till generation Z. Läs artikeln här.
- TikTok har också lanserat ett nytt videoredigeringsverktyg , ”TikTok Video Editor”, som kommer att göra det enklare och mer kostnadseffektivt för annonsörer att skapa videoannonser. Läs artikeln här.
Youtube
Youtube är världens näst största sökmotor och plattformen bidrar med stora möjligheter att nå en bred publik. Video växer och lockar mest engagemang och det förutspås att över 80 % av allt innehåll på webben kommer att vara i mobilformat år 2022.
Under våren har vi publicerat denna uppdatering om Youtube:
- Youtube har testat ett nytt format ”Youtube shorts” , som inkluderar korta vertikala videor, och är tillgängligt för kreatörer i både Indien och USA. Läs artikeln här.
Snapchat
Snapchat är en social plattform där du som användare kan dela bilder och filmer med olika klistermärken och filter eller ringa ett videosamtal och chatta med andra användare. Appen lanserades 2011 i USA. Idag används appen dagligen av 238 miljoner internetanvändare runt om i världen, enligt statistik från Hootsuite. Appen har aktiva användare som i genomsnitt öppnar appen mer än 30 gånger om dagen. Snapchat har en ung målgrupp jämfört med andra sociala kanaler, hela 82% av alla Snapchatare är under 34 år. Enligt en undersökning av Hootsuite gör 60 % av Snapchats användare spontana köp.
Idag har Pinterest över 442 miljoner globala användare och det finns stora möjligheter för dig att öka din tillväxt genom att annonsera på plattformen. 48% har shopping som prioritet när de använder appens sökfunktion, vilket gör att man kan annonsera mot en köpinriktad målgrupp.
Under våren har vi publicerat denna artikel om Pinterest:
- De senaste sökningarna på Pinterest sträcker sig bortom pandemin. Över ett år har pandemin begränsat vår vardag, vilket har gjort oss mer kreativa än någonsin. Bostadsprojekt har bland annat varit en stigande trend som ser ut att hålla i sig ett tag till. Men vi drömmer också om att resa och umgås med människor. Vi tittade närmare på söktrenderna på Pinterest. Läs artikeln här.
Andra trender
Vårens hetaste trend har varit Clubhouse – ljudappen som tog världen med storm. Ett år efter lanseringen hade appen över 12,7 miljoner nedladdningar . Från början var Clubhouse endast tillgängligt för iOS-användare, men lanserade nyligen en version för Android.
Ljudformatet växer genom nya funktioner och plattformar, vilket öppnar nya möjligheter för företag, vilket vi skrev mer om i våra artiklar: ” Ljudtrenden i sociala medier: 5 marknadsföringsformat som du behöver tänka på ” och ” Ljudtrenden är accelererar: Facebook, Twitter och LinkedIn slåss om pallen .” Kommer ljudformatet att stanna?
Dispo var en ny fotoapp som lanserades 2020, där du kan dela nostalgiska bilder tagna med en digital engångskamera. Vi tittade närmare på appen i det här inlägget och undrade över dess framtid: Dispo – Bara buzz eller nästa Instagram?
Insikter från Team DigiView
DigiViews Performance Head of Performance, Ellen Lidbrink , delade med sig av sina 7 bästa tips att tänka på som e-handlare när det kommer till annonsering på sociala medier.
”Under 2020 växte e-handeln i snabb takt, samtidigt som sociala medier fortsatte sin ständiga utveckling i vårt alltmer digitala samhälle. Konkurrensen om konsumenterna är hårdare än någonsin och i ett konkurrensutsatt klimat behöver du som e-handlare en tydlig strategi för att lyckas nå både befintliga och potentiella kunder. ”
Ellen skrev också om de outforskade möjligheterna på Twitter och Pinterest. Affärsmöjligheter i våra mest populära sociala medier; Facebook, Instagram och Snapchat har länge varit välkända. Men de senaste åren har ytterligare möjligheter öppnat sig genom annonsering på Pinterest och Twitter och i den här artikeln lyfter Ellen varför du inte bör missa dessa kanaler i din mediemix.
Vår digitala strateg Sofia Vinsa har lång erfarenhet av B2B-marknadsföring. Hon skrev om ”5 misstag som B2B-företag gör i sin betalda marknadsföring på sociala medier i ett blogginlägg. Där hon bidrog med många intressanta insikter och gemensamma mönster kring organisatoriska utmaningar.
Andreas Bengtsson, VD för DigiView , delade med sig av 7 skäl till varför din organisation bör använda social selling. En säljstrategi som handlar om att bygga värdebaserade relationer med nyckelpersoner och beslutsfattare. Vi ser en trend inom sociala medier att personaliserat innehåll växer för att det skapar värde. Inom social selling handlar mycket om människorna bakom varumärket och Andreas berättar mer om detta i detta blogginlägg.
David Andersson, Performance Marketer på DigiView, delade med sig av en nybörjarguide till den tekniska uppsättningen för att mäta din reklam i sociala medier. För att kunna mäta och se hur dina kampanjer presterar i sociala medier behövs en teknisk uppsättning för att få värdefull data som du sedan kan använda för att optimera din kampanj och nå framgångsrika resultat. David samlade ett par viktiga grunder som du inte får glömma i din tekniska implementering i sitt blogginlägg.
Totte Annerbrink, Art Director på DigiView, delade 7 framgångsfaktorer för resultatdrivet innehåll i sociala medier . Att kommunicera till rätt målgrupp är grunden för att nå goda resultat i sociala medier. Men just det du kommunicerar är också en avgörande faktor för att nå framgång. Totte går in på några framgångsfaktorer och vad du bör tänka på för resultatdrivet innehåll i ditt blogginlägg.
Tack!
Vi hoppas att du gillade läsningen och fick några värdefulla insikter om det digitala marknadsföringslandskapet 2021, hittills. Om du är osäker på hur du ska tackla saker och gå till väga, står vi alltid till ditt förfogande.
Team DigiView önskar dig en fin sommar och ser fram emot en befintlig höst med nya insikter, trender och nyheter som ska delas. Glöm inte att prenumerera för att hålla dig uppdaterad!