Det finns olika typer av communities med olika syften för medlemmarna. I vår serie av artiklar fokuserar vi på de så kallade varumärkes communities.
Communities finns överallt och de flesta av oss är involverade i ett eller flera communities på något sätt, till exempel genom gemensamma intressen, föreningsliv eller via utbildning. Online communities bygger på liknande grunder, som tillämpas i den digitala miljön.
Det finns många olika typer av online communities och det är troligt att du också är en del av en, även om du kanske inte är medveten om det. Till exempel en Facebook-grupp där du på ett eller annat sätt delar och diskuterar intressen och ämnen med andra medlemmar. Online-communities är ofta centrerade kring ett tydligt syfte, ämne eller intresse. Några av de vanligaste typerna av online communities är:
Communities gör att trafiken länkas vidare till den egna webbplatsen, antingen för mer produktinformation eller via en köpknapp. Att länka till olika typer av innehåll på den egna webbplatsen kan också vara ett alternativ. Business caset bygger delvis på idén att låta trafik som härrör från communityt konvertera på din egen webbplats. Om ditt community är på samma webbplats som din egen kommer det innehåll som medlemmarna skapar att bidra till att driva trafik direkt till webbplatsen genom bättre rankning på Google och andra sökmotorer.
Om communityt genererar betyg eller recensioner kan man förvänta sig att det ökar konverteringen på den egna webbplatsen genom att presentera dessa i anslutning till produkterna. Detta kommer att generera social proofing, vilket är en viktig del av kundresan.
Om det finns en koppling mellan communityt och det egna varumärket vet vi att detta kommer att öka köplojaliteten. Du kan förvänta dig att aktiva och engagerade medlemmar på forumet kommer att göra några extra köp från dig istället för från konkurrenterna.
Kopplingen mellan communityt och det egna varumärket kommer också att öka den känslomässiga kopplingen och lojaliteten till varumärket. Detta genererar vanligtvis en effekt på alla interaktioner med kunder, som t.ex. ökad effekt av kampanjer, bättre räckvidd, förbättrad word of mouth etc.
Att producera innehåll är kostsamt i många avseenden. Samtidigt används användargenererat innehåll mer och mer både för att minska kostnaderna, men också för att det uppfattas som mer autentiskt. Ur ett business case perspektiv kan användargenererat innehåll både minska kostnaderna för innehåll och/eller förbättra effekten av kommunikationen. Tänk bara på att duplicering av samma innehåll på två olika webbplatser försämrar SEO-effekten och riskerar att minska söktrafiken till både communityn och din egen webbplats.
För många företag är tillgången till mer och rikare kunddata kanske den mest attraktiva fördelen med ett community. Medlemmar och besökare lämnar efter sig ett rikt och nyanserat dataflöde som kan användas för profilering, t.ex. produkt- och tjänstepreferenser och för att identifiera köpsignaler. För att få tillgäng till bästa möjliga data behövs en gemensam identifierare mellan community-medlemmarna och dina kunder, t.ex. ett gemensamt inlogg för dem.
Att löpande genomföra kundundersökningar kan ofta vara kostsamt för företagen. Istället kan det vara värt mer att använda sig av sitt community för att samla insikter genom till exempel omröstningar eller undersökningar, eftersom medlemmarna är dedikerade varumärkesambassadörer och gärna delar med sig för att bidra till produkt- eller tjänsteutveckling.
Forum kan också användas som en kanal för att marknadsföra ditt eget företag. Detta är särskilt attraktivt för produktleverantörer som saknar en direkt relation med kunderna, dvs. där försäljningen sker via mellanhänder.
Vilka intäktsdrivare som är viktiga att prioritera för ditt företag beror på vilka förutsättningar som finns och vilka affärsutmaningar som man behöver addressera. Att fokusera på att driva trafik och samla in data för personaliseringsinitiativ har generellt sett den största långsiktiga potentialen.
Beroende på vilka affärsfördelar du vill uppnå finns det olika val och beslut att fatta när det kommer till hur du vill koppla communityt till ditt varumärke och din affärsplattform. På Remotion har vi formulerat en affärs- och plattformsmodell för community, som visar olika tillvägagångssätt som olika företag har använt för att utforma sin strategi för varumärkescommunity online. (Figur 1)Vi har också sett att det finns olika grader av koppling mellan ett varumärkes community och verksamheten enligt följande:
Ett community kan leva sitt eget liv med sin egen domän och sitt egna varumärke. Ett exempel på detta är boktipset.se, som drivs av Adlibris. De största fördelarna blir då att få produktrecensioner och användargenererat innehåll, så som recensioner.
Ett vanligt sätt att skapa och underlätta kopplinen mellan varumärkena är att använda ”powered by” eller ”part of”. Nordnet har t.ex. använt denna lösning för sitt forum Shareville. I den här lösningen blir det mer naturligt att länka trafik mellan sajterna och driva lojalitet och stärka varumärket.
Ett alternativ är att lägga till ett community direkt på en befintlig webbplats. Ett exempel på denna variation är Beauty insider, som är en integrerad del av Sephoras webbplats. Fördelarna är att trafiken från organisk sökning kommer direkt till din egen webbplats och att förutsättningarna för datainsamling är bättre. Risken är dock att forumet inte framstår som oberoende och äkta, vilket kan göra det svårt att rekrytera nya medlemmar.
Ett community kan också vara en integrerad del av affärsmodellen. Vivino är ett community och en shoppingplattform i ett. Det ena kan inte skiljas från det andra. För Lululemon är communityt deras främsta marknadsföringskanal och för Revulution Race är communityt en integrerad del av produktutvecklingen. Tillväxten för de bolag som har denna affärsmodell har i ett antal fall varit mycket betydande och snabb.
Det finns också en light-modell där du lägger till lite enklare sociala tjänster och funktioner på din webbplats eller i din app. Det kan t.ex. handla om att betygsätta och recensera eller följa andra användare. Asics löparapp Runkeeper är ett exempel på detta.
Sammanfattningsvis är det värdefullt att definiera sin startmodell och planera för framtida förändringar. Att gradvis slå samman ett separat varumärke med ditt eget är genomförbart. Om ditt företag överväger att skapa ett online-community är det viktigt att förstå de potentiella medlemmarna innan man bestämmer sig för en plattform, ett namn och ett varumärke för en framgångsrik lansering. Här är våra rekommenderade steg:
Vi på Remotion kan hjälpa dig att genomföra en förstudie och ett business case för din verksamhet och hjälpa dig att fördjupa dina kunskaper om online communities. Detta är vår andra artikel i serien om online-communities. Du hittar den första artikeln här. I nästa artikel kommer vi att täcka följande område:
Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.
Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.
Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.
Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!