ARTIKEL

Nyckelstrategier och insikter för att ta fram ett business case

Online-community - del 2

Nyckelstrategier och insikter för att ta fram ett business case

Online-community - del 2

Upptäck olika typer av communities, skapa ett starkt business case och integrera det i din varumärkesstrategi och affärsmodell. Allt från att öka webbplatstrafiken till att stärka varumärkeslojaliteten – upptäck vilka fördelar dessa communities inkluderar. Oavsett om du vill driva försäljning eller samla in insikter kan du utnyttja de olika intäktsströmmar som de ger för att uppnå dina affärsmål. Få kontakt med dina målgrupper, öka engagemanget och driv ditt varumärke framåt.

ARTIKEL

Nyckelstrategier och insikter för att ta fram ett business case

Online-community - del 2

Upptäck olika typer av communities, skapa ett starkt business case och integrera det i din varumärkesstrategi och affärsmodell. Allt från att öka webbplatstrafiken till att stärka varumärkeslojaliteten – upptäck vilka fördelar dessa communities inkluderar. Oavsett om du vill driva försäljning eller samla in insikter kan du utnyttja de olika intäktsströmmar som de ger för att uppnå dina affärsmål. Få kontakt med dina målgrupper, öka engagemanget och driv ditt varumärke framåt.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

Utmaningar med att skapa ett online-community

För att skapa ett framgångsrik online-community som passar ditt företag måste du välja rätt typ, anpassa det till ditt varumärke och skapa ett starkt business case. I den här artikeln beskrivs olika typer av communities, vikten av integration och intäktsgenerering. Den tar upp utmaningen att koppla samman communityt med ditt företag, med betoning på varumärkeslojalitet, webbplatstrafik och datainsamling.

Bakgrund

I takt med att företagen fortsätter att navigera i det digitala landskapet har konceptet med online-communities fått en stor betydelse. Men hur väljer du rätt typ av online-community som kompletterar din affärsmodell, är i linje med ditt varumärke och i slutändan främjar ett starkt business case? Den här artikeln djupdyker i detta kritiska ämne och belyser olika typer av communities, samt hur man kan beräkna ett övertygande business case för dem.
Olika typer av communities

Det finns olika typer av communities med olika syften för medlemmarna. I vår serie av artiklar fokuserar vi på de så kallade varumärkes communities.

Communities finns överallt och de flesta av oss är involverade i ett eller flera communities på något sätt, till exempel genom gemensamma intressen, föreningsliv eller via utbildning. Online communities bygger på liknande grunder, som tillämpas i den digitala miljön.

Det finns många olika typer av online communities och det är troligt att du också är en del av en, även om du kanske inte är medveten om det. Till exempel en Facebook-grupp där du på ett eller annat sätt delar och diskuterar intressen och ämnen med andra medlemmar. Online-communities är ofta centrerade kring ett tydligt syfte, ämne eller intresse. Några av de vanligaste typerna av online communities är:

  • Brand communities – en gemenskap där människor med ett gemensamt intresse för en produkt eller tjänst möter likasinnade för att interagera kring, ofta, ett specifikt varumärke. Många gånger länkade till varumärkets webbplats.
  • Sociala communities – ett community där människor med ett gemensamt intresse eller syfte kan mötas. En social gemenskap kan ofta äga rum på plattformar som Facebook, Twitter eller Slack.
  • Insikts communities – ett community där insikter inhämtas och delas från en grupp människor, i syfte att utveckla exempelvis en produkt eller tjänst.
  • Support communities – ett community där medlemmar ger andra medlemmar hjälp och stöd av olika slag, till exempel kopplat till en produkt eller tjänst. Vanligtvis skapat av icke-professionella individer, som ändå är bekanta användare eller konsumenter av en viss produkt eller tjänst.

Kraften i gemenskaper online

Intäkterna från ett business case baseras på de affärsvärden som du vill skapa och uppnå med ett community. Ett community kan bidra till din verksamhet på olika sätt, beroende på vilka affärsnyttor och värden du vill fokusera på. Vi har identifierat sju huvudsakliga intäktskällor för ett community.
Driva trafik till din egen webbplats

Communities gör att trafiken länkas vidare till den egna webbplatsen, antingen för mer produktinformation eller via en köpknapp. Att länka till olika typer av innehåll på den egna webbplatsen kan också vara ett alternativ. Business caset bygger delvis på idén att låta trafik som härrör från communityt konvertera på din egen webbplats. Om ditt community är på samma webbplats som din egen kommer det innehåll som medlemmarna skapar att bidra till att driva trafik direkt till webbplatsen genom bättre rankning på Google och andra sökmotorer.

Ökad konvertering på egen webbplats

Om communityt genererar betyg eller recensioner kan man förvänta sig att det ökar konverteringen på den egna webbplatsen genom att presentera dessa i anslutning till produkterna. Detta kommer att generera social proofing, vilket är en viktig del av kundresan.

Lojalitet vid köp

Om det finns en koppling mellan communityt och det egna varumärket vet vi att detta kommer att öka köplojaliteten. Du kan förvänta dig att aktiva och engagerade medlemmar på forumet kommer att göra några extra köp från dig istället för från konkurrenterna.

Varumärkeslojalitet

Kopplingen mellan communityt och det egna varumärket kommer också att öka den känslomässiga kopplingen och lojaliteten till varumärket. Detta genererar vanligtvis en effekt på alla interaktioner med kunder, som t.ex. ökad effekt av kampanjer, bättre räckvidd, förbättrad word of mouth etc.

Användargenererat innehåll

Att producera innehåll är kostsamt i många avseenden. Samtidigt används användargenererat innehåll mer och mer både för att minska kostnaderna, men också för att det uppfattas som mer autentiskt. Ur ett business case perspektiv kan användargenererat innehåll både minska kostnaderna för innehåll och/eller förbättra effekten av kommunikationen. Tänk bara på att duplicering av samma innehåll på två olika webbplatser försämrar SEO-effekten och riskerar att minska söktrafiken till både communityn och din egen webbplats.

Förstaparts data

För många företag är tillgången till mer och rikare kunddata kanske den mest attraktiva fördelen med ett community. Medlemmar och besökare lämnar efter sig ett rikt och nyanserat dataflöde som kan användas för profilering, t.ex. produkt- och tjänstepreferenser och för att identifiera köpsignaler. För att få tillgäng till bästa möjliga data behövs en gemensam identifierare mellan community-medlemmarna och dina kunder, t.ex. ett gemensamt inlogg för dem.

Insikter för utveckling

Att löpande genomföra kundundersökningar kan ofta vara kostsamt för företagen. Istället kan det vara värt mer att använda sig av sitt community för att samla insikter genom till exempel omröstningar eller undersökningar, eftersom medlemmarna är dedikerade varumärkesambassadörer och gärna delar med sig för att bidra till produkt- eller tjänsteutveckling.

Kanal för marknadsföring

Forum kan också användas som en kanal för att marknadsföra ditt eget företag. Detta är särskilt attraktivt för produktleverantörer som saknar en direkt relation med kunderna, dvs. där försäljningen sker via mellanhänder.

Vilka intäktsdrivare som är viktiga att prioritera för ditt företag beror på vilka förutsättningar som finns och vilka affärsutmaningar som man behöver addressera. Att fokusera på att driva trafik och samla in data för personaliseringsinitiativ har generellt sett den största långsiktiga potentialen.

 

Anpassa ditt community till ditt varumärke och din affärsmodell

Beroende på vilka affärsfördelar du vill uppnå finns det olika val och beslut att fatta när det kommer till hur du vill koppla communityt till ditt varumärke och din affärsplattform. På Remotion har vi formulerat en affärs- och plattformsmodell för community, som visar olika tillvägagångssätt som olika företag har använt för att utforma sin strategi för varumärkescommunity online. (Figur 1)Vi har också sett att det finns olika grader av koppling mellan ett varumärkes community och verksamheten enligt följande:

Separat varumärke utan koppling till bolagen

Ett community kan leva sitt eget liv med sin egen domän och sitt egna varumärke. Ett exempel på detta är boktipset.se, som drivs av Adlibris. De största fördelarna blir då att få produktrecensioner och användargenererat innehåll, så som recensioner.

Eget varumärke med koppling till ditt varumärke

Ett vanligt sätt att skapa och underlätta kopplinen mellan varumärkena är att använda ”powered by” eller ”part of”. Nordnet har t.ex. använt denna lösning för sitt forum Shareville. I den här lösningen blir det mer naturligt att länka trafik mellan sajterna och driva lojalitet och stärka varumärket.

Gemensamt varumärke och en integrerad del av din webbplats

Ett alternativ är att lägga till ett community direkt på en befintlig webbplats. Ett exempel på denna variation är Beauty insider, som är en integrerad del av Sephoras webbplats. Fördelarna är att trafiken från organisk sökning kommer direkt till din egen webbplats och att förutsättningarna för datainsamling är bättre. Risken är dock att forumet inte framstår som oberoende och äkta, vilket kan göra det svårt att rekrytera nya medlemmar.

En integrerad del av affärsmodellen

Ett community kan också vara en integrerad del av affärsmodellen. Vivino är ett community och en shoppingplattform i ett. Det ena kan inte skiljas från det andra. För Lululemon är communityt deras främsta marknadsföringskanal och för Revulution Race är communityt en integrerad del av produktutvecklingen. Tillväxten för de bolag som har denna affärsmodell har i ett antal fall varit mycket betydande och snabb.

Lägg till sociala tjänster på din webbplats eller i din app

Det finns också en light-modell där du lägger till lite enklare sociala tjänster och funktioner på din webbplats eller i din app. Det kan t.ex. handla om att betygsätta och recensera eller följa andra användare. Asics löparapp Runkeeper är ett exempel på detta.

Slutsats

Sammanfattningsvis är det värdefullt att definiera sin startmodell och planera för framtida förändringar. Att gradvis slå samman ett separat varumärke med ditt eget är genomförbart. Om ditt företag överväger att skapa ett online-community är det viktigt att förstå de potentiella medlemmarna innan man bestämmer sig för en plattform, ett namn och ett varumärke för en framgångsrik lansering. Här är våra rekommenderade steg:

  • Skapa en förståelse för vilket syfte och vilken affärsmodell ditt community har och vilka affärsmål det ska uppnå
  • Definiera de värderingar och funktioner som communityt ska skapa för kunden
  • Skapa en strategi för att rekrytera medlemmar längs vägen
  • Identifiera behoven för tekniska plattformar

Vi på Remotion kan hjälpa dig att genomföra en förstudie och ett business case för din verksamhet och hjälpa dig att fördjupa dina kunskaper om online communities. Detta är vår andra artikel i serien om online-communities. Du hittar den första artikeln här. I nästa artikel kommer vi att täcka följande område:

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!