ARTIKEL

Varför misslyckas communities med att attrahera aktiva medlemmar?

Online-community - Del 1

Varför misslyckas communities med att attrahera aktiva medlemmar?

Online-community - Del 1

Att skapa ett växande online-community är en utmaning och det är många som inte lyckas i längden. Vi delar med oss av insikter för att undvika vanliga fallgropar och hur man kan tänka för att lyckas attrahera aktiva medlemmar. Lär dig mer om livscyklarna i communities och strategier för att lyckas, allt från att bjuda in VIP-medlemmar till att använda sig av anställda och automatiseringar. Fokusera på engagerade medlemmar för ett livskraftigt community.

ARTIKEL

Varför misslyckas communities med att attrahera aktiva medlemmar?

Online-community - Del 1

Att skapa ett växande online-community är en utmaning och det är många som inte lyckas i längden. Vi delar med oss av insikter för att undvika vanliga fallgropar och hur man kan tänka för att lyckas attrahera aktiva medlemmar. Lär dig mer om livscyklarna i communities och strategier för att lyckas, allt från att bjuda in VIP-medlemmar till att använda sig av anställda och automatiseringar. Fokusera på engagerade medlemmar för ett livskraftigt community.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

Utmaningar med att bygga online-communities

Många online-communities kämpar med att attrahera och behålla aktiva medlemmar. Den här artikeln handlar om utmaningen med att bygga upp växande communities, om strategier för att undvika vanliga fallgropar och om hur man gör sina medlemmar engagerade för att nå långsiktig framgång.

Bakgrund

Du kanske har funderat på att starta ett online-community för att stärka kundrelationerna och öka affärsvärdet. Du kanske också har märkt att de flesta nya communities misslyckas och är därför tveksam till att ens försöka. De flesta communities når aldrig ett kritiskt antal av aktiva medlemmar trots ambitiösa investeringar från stora varumärken med stora kundbaser. I den här första artikeln om communities delar vi med oss av insikter om hur man undviker vanliga fallgropar, så att ditt community blir en verklig mötesplats och inte ett öde ingenmansland.

Livscykeln för online-communities

Det finns fem steg i community-livscykeln. Varje steg har olika mål och kräver olika taktiker. En vanligt förekommande utmaning under hela livscykeln är att attrahera tillräckligt många aktiva medlemmar. I de flesta fall misslyckas communities eftersom de inte lyckas locka tillräckligt många medlemmar som bidrar och skapar innehåll. Communities behöver aktiva medlemmar som t.ex. startar nya ämnen, svarar andra medlemmar, gör recensioner och på andra sätt aktivt interagerar med andra medlemmar. De flesta medlemmar kommer alltid att vara lurkande och endast söka information. De tar gärna del av det innehåll som andra medlemmar har skapat, men producerar ingenting själva. Eftersom det mesta av innehållet är skapat av medlemmar krävs det en strategi från dag ett för hur man ska attrahera och engagera aktiva användare.

I alla online-communities stöter man på en mängd olika medlemstyper, var och en med unika motiv, engagemangsnivåer och kommunikationsstilar.(Figur 1) Varje steg i livscykeln kräver skräddarsydda metoder för att rekrytera och utveckla aktiva medlemmar. Låt oss djupdyka i de här stegen i livscykeln. (Bild 2)

1. Början

När ditt community startas måste en mindre grupp kärnmedlemmar rekryteras. Det här är människor som har ett genuint intresse för det ämne som ditt community kretsar kring. Dessa är ofta experter, yrkesverksamma, semi-yrkesverksamma inom området eller personer som har ett specifikt ämne som specifikt intresse.

Ett bra sätt att starta ett community på är att rekrytera medlemmar genom ”by invitation only”. Det skapar en grupp medlemmar som känner sig både personligt utvalda och delaktiga i att skapa något nytt och spännande. Antalet medlemmar kan ökas successivt genom att aktiva medlemmar tillåts bjuda in ett begränsat antal nya medlemmar. Dessa nya rekryter får personliga inbjudningar och kan vara personer i företagets nätverk eller personer med ett intresse för det specifika ämnet. Överväg om några av dessa behöver få en lön för deras engagemang.

Du behöver inte ett brett utbud av funktioner i startfasen, i själva verket kan för många funktioner få besökarna att känna att de kommer in i ett stort hus utan möbler. Vår rekommendation är att inledningsvis börja med ett enkelt diskussionsforum. Om det är relevant för ditt community kan en funktion för betygsättning och granskning övervägas att inkluderas i den första fasen.

En aktiv moderator behövs redan från början. Rollen innebär inte bara att ta hand om medlemmar som missköter sig. Det är ännu viktigare att moderatorn aktivt skapar nya ämnen, skapar diskussioner, ställer frågor etc. I den första fasen skapar moderatorn personliga relationer med medlemmarna, t.ex. genom ett personligt välkomstmejl och genom personliga dialoger.

Moderatorn måste vara någon med bättre sociala och kommunikativa färdigheter och ett stort engagemang för communityt och dess ämne. De mest aktiva medlemmarna är delaktiga i utvecklingen av forumet.

Räkna med att inledningsfasen tar minst tre månader. Detta är den viktigaste fasen för att bygga upp en bas av aktiva medlemmar.

2. Etablering

I den andra fasen öppnas forumet upp för en bredare publik och engagerar fler medlemmar. Bjud aktivt in kunder och andra relevanta målgrupper, men fortfarande med en VIP-approach.

Bjud in de bästa eller mest aktiva kunderna i din kundbas . Utvalda mottagare av inbjudan bör fortfarande känna sig utvalda som ”VIP-medlemmar”. Kanske kan ett handskrivet mail med en personlig hälsning användas i stället för ett traditionellt marknadsföringsmejl.

Fundera på om det finns några semiprofessionella innehållsskapare som kan engagera sig i communityt. T.ex. en bloggare eller en person på sociala medier som har en aktiv grupp följare inom området eller ämnet. Dessa personer kan sedan skapa sina egna ”hörn” i forumet som de driver och utvecklar.

Moderatorn har en viktig roll i etableringsfasen för att skapa dialoger och engagemang. Det kan handla om att starta nya ämnen, initiera enkäter om olika ämnen eller att interagera med de mest aktiva medlemmarna på en regelbunden basis. Dessa medlemmar kan ges status som superanvändare, som får utökade möjligheter när det exempelvis gäller moderering. Överväg att starta en referensgrupp med superanvändare som bjuds in för att bidra till hur forumet kan förbättras och utvecklas ytterligare.

Vid det här läget kan du också börja engagera dina medarbetare i organisationen. Instruera alla, eller en utvald grupp, att använda en viss del av sin arbetstid för att delta i forumet som vanliga medlemmar. Kanske har ni medarbetare som har en djupare kunskap inom området och därför kan engageras?

Etableringsfasen varar vanligtvis från månad tre till nio, men det kan ta längre tid.

3. Mognad

I mognadsfasen ligger fokus på att kapitalisera på den kärna av aktiva medlemmar som har byggts upp, så fokus skiftar nu till rekrytering av många nya medlemmar.

Om du har en stor e-postbas eller många besökare på din webbplats bör du använda dessa kanaler för att driva trafik till forumet. I denna fas bör mer fokus läggas på det professionella innehållet. Målet med detta innehåll är att driva större trafikvolymer från organiska sökningar. Använd SEO-metoder för att identifiera ämnen och nyckelord som förekommer i Googles sökningar och resultat. Om forumet har en bred potentiell målgrupp kan det vara bra att skapa en bredare medvetenhet om forumet genom köpta medier, t.ex. breda medvetenhetskampanjer på Meta.

Vid detta laget, då man har ett sort antal medlemmar att bjuda in och engagera, bör man se över att kommunikationen automatiseras. Några av de automationer som måste finnas på plats är rekryterings-, onboarding- och aktiveringsprogram. Personalisering i form av t.ex. rekommenderade ämnen behövs för att öka engagemanget. Samtidigt fortsätter arbetet med att rekrytera och vårda medlemmar som aktivt bidrar till forumet. Tillsätt särskilda VIP-medlemsdialoger för de mest engagerade medlemmarna.

4. Mättnad

I mättnadsfasen är en större andel av de nya medlemmarna mindre bekanta med området och ämnet. Dessa medlemmar kräver en annan typ av onboarding och automatiserad kommunikation. Detta inkluderar guider för nya användare om hur man använder forumet och hittar det som är relevant för dem. Vid det här laget har flera nya funktioner lanserats och du måste hjälpa nya användare att använda dem.

5. Mitos

Mitos betyder celldelning. I det här skedet har forumet blivit så stort att det finns utrymme för undergrupper i forumet. Medlemmarna kan skapa underforum inom communityt för olika delområden och specifika intressen. Ge medlemmarna möjlighet att sköta dessa underforum som moderatorer. Nu överförs rollen och ansvaret för att skapa aktiva och engagerade medlemmar till dessa nya moderatorer. Skapa mötesplatser för moderatorer där de kan diskutera hur de kan utvecklas, samt ge dem möjlighet att delta i utvecklingen av forumet.

Slutsats

För att skapa aktiva medlemmar som bidrar med innehåll till forumet krävs en plan och ett systematiskt arbete från dag ett och framåt. Detta är mycket viktigare än omfattande och innovativa funktioner. Engagerade medlemmar är själva grunden för forumet och det är här ditt fokus bör ligga.

Detta är vår första artikel i serien om online-communities. I de kommande artiklarna kommer vi att täcka följande områden:

Artikel 2: Nyckelstrategier och viktiga insikter för framgång

Artikel 3: Avgörande community-funktioner och hur man skapar en effektiv implementationsplan

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!