ARTIKEL

Lansera nya funktioner och skapa en effektiv implementationsplan

Online-community - Del 3

Lansera nya funktioner och skapa en effektiv implementationsplan

Online-community - Del 3

Online-communities är mångsidiga och har olika syften och funktioner. För att lyckas bör du fundera över vilket värde ditt community ska ge sina medlemmar samt ta fram en plan som beskriver viktiga funktioner och användningsområden. Den här artikeln djupdyker i hur du definierar ditt communitys värdeerbjudande samt skapar en implementeringsplan för dess funktioner.

ARTIKEL

Lansera nya funktioner och skapa en effektiv implementationsplan

Online-community - Del 3

Online-communities är mångsidiga och har olika syften och funktioner. För att lyckas bör du fundera över vilket värde ditt community ska ge sina medlemmar samt ta fram en plan som beskriver viktiga funktioner och användningsområden. Den här artikeln djupdyker i hur du definierar ditt communitys värdeerbjudande samt skapar en implementeringsplan för dess funktioner.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

Lågt medlemsengagemang hämmar communityts tillväxt

Online-communities står inför en ständig utmaning – endast en bråkdel av besökarna bidrar aktivt, vilket hindrar tillväxt. Det krävs ett strategiskt tillvägagångssätt för att öka engagemanget med tanke på de unika livscykelstadierna och medlemmarnas varierande behov. Den här artikeln djupdyker i hur man skapar ett övertygande värdeerbjudande, anpassar funktioner till community-mål och hur man utvecklar en implermentationsplan för att ta sig an potentiella utmaningar kopplat till hur man skapat ett blomstrande community.

Livscykeln för communities

Som vi beskrev i vår första artikel i serien om online-communities utvecklas communities genom fem steg, där erbjudanden och funktionskrav anpassas. Den främsta utmaningen är att konsekvent engagera ett större antal besökare, uppmuntra till aktivt deltagande och öka community engagemanget.

I linje med metoderna kring kundlivscykeln där man vill växa befintliga kunder, är det primära målet att konsekvent öka antalet bidragande medlemmar. En fungerande strategi innefattar ett värdeerbjudande som är anpassat till medlemmarnas behov. I de kommande avsnitten kommer vi att utforska hur man skapar ett starkt värdeerbjudande och kopplar det till de viktigaste egenskaperna och funktionerna i sitt community. Dessutom kommer vi att diskutera vikten av att skapa en implementationsplan för att säkerställa en hållbar tillväxt och utveckling av sitt community.

Hur man skapar ett övertygande värdeerbjudande för sitt community

Att starta ett växande community kräver att man noggrannt överväger sin målgrupp och gör en grundlig analys av deras behov. Denna process innefattar en kombination av kvalitativa och kvantitativa research metodiker, till exempel djupgående intervjuer, gruppdiskussioner och enkäter. Dessa metoder är ovärderliga för att få en nyanserad förståelse för sin publiks preferenser, förväntningar och utmaningar.

Genom att fördjupa dig i de insikter som samlats in från dessa forskningsansatser kan du effektivt formulera ett övertygande värdeerbjudande (Figur e 1). De kan fungera som ett grund i ditt community och formulerar de unika fördelar och erbjudanden som kommer att vara mest fördelaktig för din målgrupp. En väldefinierad målgrupp och ett genomtänkt värdeerbjudande lägger grunden för ett community som inte bara uppfyller, utan överträffar, sina medlemmars förväntningar.

Genom att definiera vad målgruppen kan förvänta sig att få ut av communityt i form av uppgifter att utföra, vilka positiva upplevelser man kan förvänta sig, samt vilka negativa upplevelser de kan undvika, skapar du en grund för utformningen av online-communityt.

Inom community landskapet, representerar kundjobben specifika uppgifter som medlemmarna strävar efter att uppnå genom att vara med i communityt, allt från att söka stöd och hjälp, till att hitta inspiration.

Fördelarna är de positiva upplevelser som medlemmarna hoppas få, till exempel användarvänlighet och en vänlig ton i diskussionerna.

Å andra sidan är utmaningarnade negativa upplevelser som medlemmarna försöker undvika, vilket kan handla om oro för hur communityt hanterar deras data och potentiella säkerhetsproblem.

För att addressera kundernas behov genomförs en liknande process för att säkerställa att communityt levererar värde genom att skapa positiva upplevelser och minska utmaningarna. Detta innebär ofta en mix av resurser, expertis, funktioner, kommunikation och personalisering.

I takt med att communityt mognar förändras också målgruppen, vilket innebär att värdeerbjudandet också måste uppdateras. Till att börja med består målgruppen vanligtvis av personer som är kunniga och intresserade av ämnet. För att bygga upp en kärna av aktiva medlemmar som bidrar med innehåll i ett tidigt skede behöver de ofta känna sig exklusiva och uppskattade (t.ex. VIP-behandling). När communityt mognat är den bredare målgruppen vanligtvis mer funktionellt orienterad och söker relevant information eller sociala kontakter.

För varje fas i mognadsmodellen måste du definiera de viktigaste målgrupperna och förstå deras behov. Detta utgör grunden för att utveckla de nödvändiga funktionerna i varje fas.

Prioritering av strategiska funktioner för att utveckla ditt community

Det finns många förmågor och användningsområden som kan utvecklas för communityt. Olika funktioner ger ökat värde för medlemmen vid olika tidpunkter i livscykeln. Baserat på det värdeerbjudande som definierats i varje fas prioriteras nya funktioner (figur 2). Oavsett hur mycket man analyserar i förväg är det omöjligt att med 100% säkerhet förutse vilka användningsområden som kommer att bli populära och värdefulla för medlemmarna. Därför är det klokt att börja med enklare variationer, bygga, testa och utvärdera. Baserat på insikterna i varje fas ses utvecklingsplanen över och uppdateras. En bra metod är oftast att involvera de mest aktiva medlemmarna i forumet för att samla in deras synpunkter på prioriteringen.

Vi har beskrivit och grupperat de nyckelkompetenser som krävs inom de viktigaste fokusområdena för online-communities (Figur 3)

Community Implementationsplan

För att få en uppfattning om vilken budget, tidsplan och systemstöd som krävs för communityt är det bra att skapa en implementationsplan. Denna implementationsplan kommer att uppdateras och justeras över tid, men ger ändå en gemensam plan att arbeta utifrån.

Prioriteringen som sätts initialt, baserat på vad som anses vara värdefullt för medlemmarna i varje livscykelfas, skapar också transparens för alla inblandade och fungerar som grund för den löpande arbetsplaneringen. Implementationsplanen uppdateras allteftersom arbetet fortskrider.

Slutsats

Sammanfattningsvis är det avgörande att skapa ett övertygande värdeerbjudande för att bygga ett framgångsrik community. Det innebär att du måste förstå din målgrupps behov, vilka positiva upplevelser de söker och vilka negativa upplevelser de vill undvika. I takt med att ditt community utvecklas måste värdeerbjudandet anpassas till den förändrade målgruppsdynamiken.

Den strategiska prioriteringen av funktioner och förmågor är avgörande för utvecklingen av ditt community. De prioriteras utifrån värdeerbjudandet i varje fas i livscykeln. Genom att involvera aktiva medlemmar i prioriteringsprocessen säkerställs en anpassning till användarnas behov. Den iterativa utvecklingsmetoden, där man börjar med enklare variationer och justerar baserat på insikter, är en effektiv approach.

För långsiktig framgång är det viktigt med en implementeringsplan. Det ger dig tydlighet kring budget, tidsplan och nödvändigt systemstöd. Implementeringsplanen, som bygger på en prioritering av värdefulla funktioner för varje fas i livscykeln, främjar transparens och fungerar som en grund för löpande planering och utveckling. Detta innebär kontinuerlig anpassning och utveckling för att möta de dynamiska behoven i ditt community och dess medlemmar.

Vi på Remotion kan hjälpa dig att genomföra en förstudie och ett business case för ditt företag, samt hjälpa dig att bredda dina kunskaper om online communities. Detta är vår tredje artikel i serien om online-communities. I de tidigare artiklarna har vi gått igenom följande områden:

Artikel 1: Varför lyckas inte föreningar locka till sig aktiva medlemmar?

Artikel 2: Viktiga strategier och insikter för att utforma ett affärscase

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!