ARTIKEL

Viktiga insikter för att uppnå en framgångsrik CDP-implementering

Viktiga insikter för att uppnå en framgångsrik CDP-implementering

I den här artikeln presenterar vi en steg-för-steg-roadmap för den faktiska CDP-implementeringen. Lär dig värdefull kunskap baserad på vår erfarenhet och expertis på Remotion, som kommer att göra din implementering smidigare.

ARTIKEL

Viktiga insikter för att uppnå en framgångsrik CDP-implementering

I den här artikeln presenterar vi en steg-för-steg-roadmap för den faktiska CDP-implementeringen. Lär dig värdefull kunskap baserad på vår erfarenhet och expertis på Remotion, som kommer att göra din implementering smidigare.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

CDP-implementeringsguide

Vi kommer att presentera en steg-för-steg-guide för CDP-implementeringen. Lär dig värdefull kunskap baserad på vår erfarenhet och expertis på Remotion, som kommer att göra din implementering smidigare.

Bakgrund

I en tidigare artikel gick vi igenom de steg som ska tas när man skaffar en plattform för kunddata. Innan du utforskar funktionerna i en CDP måste du slutföra implementeringen av verktyget.

Lösning

Följ de fem stegen nedan för en framgångsrik och effektiv implementering av en CDP. Att förstå hur tekniken fungerar bör alltid vara det första steget när man implementerar för första gången eller introducerar nya personer i projektet.
1. Förstå tekniken

CDP:er bygger på kärnteknik och IT-designmetoder, så du måste svara på flera tekniska frågor för att kunna använda din CDP på bästa sätt:

  • Är det en Data Warehouse-liknande eller Data Lake-liknande miljö?
  • Är datastrukturen baserad på relationer?
  • Stödjer den datainmatning i realtid eller är den batchorienterad?
  • Är det händelsestyrt?

 

Tänk på hur ditt system är uppbyggt: det kan till och med ha olika pipelines och teknik för olika delar av verktyget. Och medan kanaldata både kan stödjas i realtid och vara händelsestyrda, kan annan data komma från batchorienterade flöden.

Att lära alla projektmedlemmar hur systemet fungerar och hur tekniken är utformad kommer att förbättra samordningen och spara tid vid implementeringen.

Att förstå hur tekniken fungerar bör därför alltid vara det första steget när man implementerar för första gången eller introducerar nya personer i projektet.

 

2. Harmonisera kunddefinitioner

Styrkan i en CDP ligger ofta i dess förmåga att länka data som loggas på olika identiteter till samma kund-ID. Att känna till din kunddatastruktur och spårbar information, baserat på ID:n, gör implementeringen mycket enklare.

Det finns vanligtvis tre typer av kund-ID:

  • Kundens ID-nummer:internt godtyckligt ID, ofta kopplat till en inloggning. Detta är det nyckel-ID som aldrig bör ändras, eftersom det ofta fungerar som referens till alla centrala kunddata, t.ex. transaktioner, profildata …
  • Identifierare:e-post, telefonnummer, namn, personnummer eller någon annan intern identifierare som kan användas i andra system.
  • Icke-stabila identifierare:cookie-ID, enhets-ID, IP-adresser…

 

De största skillnaderna ligger i hur stabila de är, hur ofta de ändras och hur många av dem en användare vanligtvis har. En användare kan till exempel ha ett kund-ID, två e-postkonton och till och med använda 15 webbläsare, vilket innebär 15 cookies som ett företag teoretiskt sett skulle kunna logga information på.

En CDP:s styrka är att den fortsätter att länka de icke-stabila och stabila identifierarna till samma kund-ID. En CDP låter de icke-stabila ID:na ändra länkningen, t.ex. när flera användare delar samma webbläsare och loggar in och ut från olika konton.

Rolig anmärkning: under detidiga dagarav digitala affärer var kund-ID ofta detsamma som kontots användarnamn.

En gång ville en av våra kollegor på Remotion ändra sitt gamla och pinsamma användarnamn på en musikstreamingplattform innan de delade sin spellista (och för att undvika att bli kallad MrCool1223 under resten av sitt arbetsliv). Det gick inte eftersom användarnamnet också var kund-ID. Istället var de tvungna att skapa ett nytt konto och kopiera alla spellistor med hjälp av kundtjänst.

Vi hoppas att du kommer ihåg deras historia för att undvika detta misstag: om du vill att dina kunder ska kunna ändra sina kontonamn, använd dem inte som kund-ID!

 

3. Upprättande av instanser

En instans är i princip en del av ett system där dina data är placerade. Även om antalet instanser som du ska köra kan verka enkelt är det ändå viktigt att noga överväga det, eftersom det skulle vara besvärligt att behöva ändra det senare.

När du kör två instanser har du två konfigurationer av samma funktioner, men data delas inte mellan dem. Att köra flera instanser kan då bli ganska komplicerat.

 

Det här är de frågor du bör ställa dig när du bestämmer antalet instanser:

  • Driver du flera marknader på olika språk?
  • Har ni många separata varumärken på samma marknad?
  • Är kampanjhanteringen huvudsakligen lokal?
  • Skiljer sig erbjudandet väsentligt mellan olika marknader och varumärken?
  • Skiljer sig kundbeteendet mellan marknaden och varumärkena?
  • Har du krav som är kopplade till ett visst varumärke eller en viss marknad?
  • Är det olagligt att dela data mellan olika marknader eller varumärken?

 

Om du har svarat ja på någon av dessa frågor kan du överväga att köra flera instanser. Men om du arbetar med en stor mängd marknader,kom ihågatt varje instans som läggs till ökar kostnaden.

4. Glöm inte produktdata

Det är lätt att bara fokusera på kunddata när man arbetar med CDP:er. C:et i CDP står ju trots allt för Customer (kund). Men för att förstå dina kunder måste du känna till vilka produkter de köper och är intresserade av. Och det räcker inte att bara känna till namnet på den produkt som kunden har köpt.

Ytterligare information som prisklass, kvalitet och material, om det är en ny produkt eller om den köptes på rea, kan berätta mer om kundens intressen och smak.

Nu förstår du varför produktdata är avgörande för att förstå dina kunder. Och är det inte det som är huvudpoängen med CDP?

.

5. Förankra och ankra roadmapen med intressenter

Slutligen bör alla relevanta intressenter vara införstådda med roadmapen och alla dess beståndsdelar.

Vi har diskuteratupphandlingoch hur rätt resurser är en integrerad del av ett framgångsrikt CDP-arbete i den senaste artikeln.
Det är viktigt att ha rätt intressenter för att underlätta processen med att förstå tekniken, harmonisera kunddefinitioner och skapa instanser. Att sammanställa rätt resurser innebär ofta att skapa tvärfunktionella team med intressenter från avdelningar som UX, paid media, digital marknadsföring, BI, IT etc.

De varumärken som användertvärfunktionella team av intressentersom är involverade i kunddata på olika sätt använder CDP:er mest framgångsrikt. En framgångsrik CDP-implementering kommer också att säkerställa att marknadsavdelningarna inte alltid behöver BI eller IT för att få tillgång till kunddata. Istället hjälper CDP:n till att lokalisera kunddata så att den enkelt blir tillgänglig för olika intressenter.

CDP:er hjälper också till att lösa upp informationssilos som skapas när olika avdelningar inte arbetar tvärfunktionellt och delar med sig av information och kunskap. När hela teamet är samordnat måste roadmapen förankras så att alla vet vilken roll och uppgift de har i implementeringsprojektet.

Någon typ av ”buy-in” från alla olika intressenter är avgörande för att projektet ska bli framgångsrikt. Om alla intressenter är på samma våglängd kommer implementeringen att gå smidigare och underlättas, med bästa möjliga resultat.

Slutsats

Att förstå de tekniska och funktionella aspekterna av en CDP är en viktig del för att lyckas med implementeringen och undvika bakslag. Vi på Remotion vet genom vår kunskap och erfarenhet att en förankrad roadmap och samordnade intressenter, med rätt teknisk design och kunddata, kommer att underlätta för den bästa möjliga CDP-implementering. Att arbeta med CDP-implementeringen är dock inte på något sätt linjärt. Efter att ha lagt grunden och upprättaträtt rutiner, måste måste man skala upp sin CDP.

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!