ARTIKEL

Utnyttja CDP:er för ett ökat kundengagemang

Utnyttja CDP:er för ett ökat kundengagemang

Samtidigt som den digitala annonseringsbranschen står inför utmaningarna med att tredjepartscookies försvinner, visar sig CDP:er (Customer Data Platforms) vara avgörande för att optimera ägda kanaler som e-post, webbplatser, mobilappar och POS-system. I den här artikeln djupdyker vi i hur CDP:er gör det möjligt för företag att samla in och aktivera förstapartsdata, vilket kan användas för att öka kundengagemanget och delvis kompensera för de begränsningar som finns i köpt medier på grund av avsaknaden av cookies.

ARTIKEL

Utnyttja CDP:er för ett ökat kundengagemang

Samtidigt som den digitala annonseringsbranschen står inför utmaningarna med att tredjepartscookies försvinner, visar sig CDP:er (Customer Data Platforms) vara avgörande för att optimera ägda kanaler som e-post, webbplatser, mobilappar och POS-system. I den här artikeln djupdyker vi i hur CDP:er gör det möjligt för företag att samla in och aktivera förstapartsdata, vilket kan användas för att öka kundengagemanget och delvis kompensera för de begränsningar som finns i köpt medier på grund av avsaknaden av cookies.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

Överbrygga begränsningar i köpt annonsering i sociala medier med CDP:er

Den minskade användningen av tredjepartscookies har avsevärt begränsat möjligheterna för betalda mediekanaler att rikta in sig på och spåra användare, vilket tvingar företag att söka alternativa strategier för att engagera och behålla kunder.

Den förändrade betydelsen av egen-ägda kanaler

Egna kanaler som e-post, webbplatser, mobilappar och POS-system (Point-of-Sale) har alltid varit viktiga komponenter i ett företags marknadsföringsstrategi. Men i en tid efter tredjepartscookies har dessa kanaler fått en ännu större betydelse. Som ett resultat av förlusten av tredjepartscookies och därmed begränsningarna i köpta medier finns det ett mer brådskande behov av att utnyttjas sina ägda kanaler mer effektivt.

Plattformar för kunddata är centrala i detta sammanhang. CDP:er samlar in och integrerar förstapartsdata från olika källor, inklusive onlineinteraktioner, transaktionshistorik och kunddata från offlinekanaler så som kundtjänst. Denna integrerade data ger en 360-vy av varje kund, vilket är ovärderligt när det gäller att anpassa kommunikation och erbjudanden i olika kanaler. (Bild 1)

En CDP kan till exempel analysera interaktionsdata på en webbplats för att förstå kundernas preferenser och beteenden. Denna insikt kan sedan användas för att anpassa innehållet på hemsidan i realtid, vilket förbättrar användarupplevelsen och ökar engagemanget samt personalisering av e-post och köpt annonsering. Segmentering och personalisering kan förbättras ytterligare baserat på kundaktivitet, köphistorik och preferenser.

När det gäller mobilappar kan CDP:er spåra användarnas engagemang och användningsmönster i appen. Denna data är avgörande för att kunna leverera personliga meddelanden och erbjudanden, vilket ökar engagemanget och kundlojaliteten. Integrering av POS-data möjliggör dessutom en sömlös omnikanalsupplevelse, där beteende och preferenser på nätet påverkar upplevelsen i butiken och vice versa.

CDP:ernas förmåga att stödja personalisering av omnikanaler förändrar spelplanen. Genom att ha en enhetlig bild av kunden i alla kanaler kan företagen se till att deras kommunikation är konsekvent, relevant och skräddarsydd efter varje individs preferenser och historia. Denna integrerade strategi innebär att kunden får en sammanhängande upplevelse oavsett om de interagerar med en e-postkampanj, surfar på webbplatsen, använder mobilappen eller besöker en fysisk butik. Varje interaktion påverkas av den föregående, vilket skapar en kontinuerlig och optimerad kundresa.

Förbättra kundupplevelsen med CDP:er

För att kompensera för begränsningarna i köpt media erbjuder CDP:er en strategisk lösning genom att förbättra kundupplevelsen i ägda kanaler med hjälp av personligt engagemang och konsekventa budskap.

För att kunna utnyttja CDP:er på ett effektivt sätt krävs att man integrerar och analyserar data från alla kundkontaktpunkter. För e-postmarknadsföring innebär detta att CDP-data används för att segmentera målgrupper baserat på beteende och preferenser, vilket säkerställer att varje e-postmeddelande är personligt och i rätt tid och kontext.. Automatiska triggers kan ställas in för att skicka e-post baserat på specifika kundåtgärder eller milstolpar, vilket ökar relevansen och engagemanget.

På webbplatser och i mobilappar möjliggör CDP:er personalisering i realtid. Genom att förstå användarens tidigare interaktioner och preferenser kan innehåll, erbjudanden och rekommendationer dynamiskt anpassas för att matcha användarens intressen. Denna nivå av personalisering förbättrar inte bara användarupplevelsen utan ökar också chanserna till konvertering.

I fysiska butiker eller via POS-system hjälper CDP:er till att skapa en enhetlig omnikanalupplevelse. Genom att koppla samman beteenden på nätet med interaktioner i butiken kan företag erbjuda personliga rekommendationer och tjänster, vilket driver korsförsäljning och ökar kundnöjdheten och lojaliteten.

Genom att samla in klickströmsdata från webb och app och länka data till ett kund-ID kan dessa data användas för målgruppsanpassning i köpt annonsering. Denna data är nu förstapartsdata och fri att använda för betalda kanaler.

De viktigaste funktionerna som CDP:er erbjuder för att stödja detta är dataintegration, identitetslösning, kundprofilering, aktivering och orkestrering. Detta är de funktioner som behövs för att stödja ett bättre utnyttjande av alla kanaler.

Dessutom gör CDP:er det möjligt att mäta och analysera kundkommunikationen (figur 2) i alla ägda kanaler, vilket ger värdefulla insikter om vilka strategier som fungerar och var förbättringar behövs. Detta datadrivna tillvägagångssätt säkerställer att företagen ständigt anpassar och optimerar sina strategier för engagemang i alla kanaler.

 

Slutsats

Genom att använda CDP:er för att optimera sina egen-ägda kanaler kan företag inte bara minimera de utmaningar som följer av att tredjepartscookies försvinner, utan också bygga starkare och mer direkta relationer med sina kunder. Detta tillvägagångssätt möjliggör för en förbättrad kundlojalitet och högre kvarhållningsgrad, och i slutändan ökade intäkter.

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!