ARTIKEL

6 Grundpelare för en agil organisation

6 Grundpelare för en agil organisation

Kulturförändring inom en organisation är ett komplext fenomen som kräver strategiska insatser och planering. Det kan inte lämnas åt slumpen eller antas ske naturligt över tiden. Att veta var man ska börja och förstå de nyckelfaktorer som formar den dagliga verksamheten är avgörande för att initiera en framgångsrik kulturell transformation. I den här artikeln djupdyker vi i de viktigaste komponenterna som påverkar arbetsmiljön och presenterar sex grundläggande taktiker som kan förbereda ett företag för framtida förändringar.

ARTIKEL

6 Grundpelare för en agil organisation

Kulturförändring inom en organisation är ett komplext fenomen som kräver strategiska insatser och planering. Det kan inte lämnas åt slumpen eller antas ske naturligt över tiden. Att veta var man ska börja och förstå de nyckelfaktorer som formar den dagliga verksamheten är avgörande för att initiera en framgångsrik kulturell transformation. I den här artikeln djupdyker vi i de viktigaste komponenterna som påverkar arbetsmiljön och presenterar sex grundläggande taktiker som kan förbereda ett företag för framtida förändringar.

Författaren

Datum

Författaren

Datum

Hur driver man en kulturell förändring inom en organisation?

Vi ser ofta företag som försöker förändra sin kultur genom att investera stora summor i att ta fram nya värderingar eller en kulturguide etc. för att skapa en företagskultur. De kan till och med sätta upp värderingarna på väggarna som en påminnelse till alla medarbetare eller anordna en serie workshops för alla enheter så att de verkligen tar till sig de nya värderingarna. Efter sex månader kanske du börjar undra varför du fortfarande inte har uppnått den kulturella förändring som du hoppades på. Poängen är att kulturella förändringar sker inte av sig själv. För att förändra kulturen i ett företag måste man först kritiskt granska och förändra de strukturer som påverkar medarbetarnas dagliga arbete. Du måste se över hur du driver ditt företag, hur du interagerar inom organisationen, hur du belönar dina medarbetares arbete och hur du organiserar och prioriterar det som är viktigt. Man måste anpassa alla dessa styrmekanismer för att få till en kulturförändring och få saker att hända.

Vad är definitionen av att arbeta agilt?

I dagens snabba och ständigt föränderliga affärslandskap står organisationer inför den ständiga utmaningen att tillgodose behoven och förväntningarna hos sina olika värdemottagare, inklusive kunder, ägare, medarbetare och partners. Agilitet har visat sig vara ett viktigt begrepp för att kunna hantera denna utmaning på ett effektivt sätt.

Det finns olika definitioner, men för oss är agilitet att kunna se och förstå behoven hos mottagaren (kunden, ägaren, medarbetaren, partnern) och att med hjälp av denna kunskap kunna och våga ändra fokus och riktning, liksom prioriteringar och aktiviteter för att maximera värdet på ett effektivt sätt. Med andra ord handlar det om två saker:

  1. Erkänna och förstå behovet av förändring
  2. Förmåga att agera baserat på denna insikt

6 viktiga grundpelare för en agil organisation

I en komplex och ständigt föränderlig värld måste många företag hitta ett nytt sätt att göra affärer på för att förbli framgångsrika. Det räcker inte med att bara tro att ett nytt arbetssätt kommer att göra susen, utan man måste vara beredd att offra en del för att verkligen få till en förändring som gör att företaget kan förbereda sig för framtida förändringar och behov.
Vad är vanliga utmaningarna för en agil organisation?

Det är viktigt att företag med ett holistiskt synsätt definierar vad de vill uppnå och att ledningen fullt ut tar till sig och driver förändringen. De organisationer som inte fungerar särskilt bra lever ofta i två parallella världar, dvs. vissa delar av företaget arbetar agilt medan andra inte gör det. Detta innebär vanligtvis att man inte lyckas anpassa budgetering, hantering av finansiella resultat eller uppföljning av medarbetarnas prestationer inom HR till den agila metoden. Resultatet blir ofta friktion och risken för att få det sämsta av två världar.

Slutsats

Var ska man börja som företag?

Som företag behöver ni se över era processer för hur ni skapar värde, och vem ni skapar det för. Ni måste också hitta en gemensam förståelse för, och tro på, ledningsgruppens övertygelser kring vad man vill uppnå. Med en gemensam vision och ett tydligt syfte med förändringen kommer man en bra bit på väg. Därefter måste man utveckla och utvärdera alternativ för att skapa agila värdeflöden och team som kan leverera kundvärde i en föränderlig miljö på ett bättre sätt än i nuvarande organisationen. Beroende på vad som är viktigt när det kommer till att optimera er organisation finns det olika tillvägagångssätt att bygga ett team på. En sak är dock säker, EN verksamhetsmodell löser inte ALLA problem. Så välj den modell som optimerar mot det som är viktigast för just er organisation.

När du har en övergripande vision är det dags att prova agila arbetssätt och låta din organisation vänja sig vid de nya värderingar, principer, metoder och verktyg som följer med agila arbetssätt. Företag lanserar ofta agila metoder gradvis för att tillämpa den agila principen om att testa, lära sig under resans gång och justera efter behov.

Vi ser ofta HR som en naturlig drivkraft för agil transformation. Ett agilt arbetssätt bygger ofta på att hitta nya tvärfunktionella samarbeten och på så sätt bryta ner befintliga funktionella silos mellan olika delar av organisationen. Eftersom en sådan förändring måste involvera många olika (om inte alla) avdelningar inom ett företag, kan HR fungera som den beroende part inom organisationen som kan navigera i förändringsresan och skapa en gemensam plattform för nya arbetssätt.

Dela denna artikel

Boka ett möte med någon av våra rådgivare

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Vill du veta mer om hur du kan få din affär att växa? Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Låt oss träffas för att diskutera hur vi kan knäcka tillväxtkoden för just ert bolag.

Senaste artiklarna

Ready to unlock your business’s full potential?

Whether you’re looking to accelerate growth, enhance performance, or embrace greater business agility, we’re here to help! Fill out the form below, and let’s start a conversation that could transform your business’s success.

Redo att låsa upp hela ditt företags kapacitet?

Oavsett om du vill påskynda er digitala transformation, förbättra er kundupplevelse eller optimera era medieinvesteringar så finns vi här för att hjälpa er. Fyll i formuläret nedan med en kort beskrivning av era behov så syr vi ihop en lösning som passar er!